Budgettaire en Financiële Ondersteuning

Vrijwilliger Budget & Finance Support (m/v/x)

Heb jij een passie voor cijfers en wil je jouw financiële expertise inzetten voor een inclusievere samenleving? Special Olympics Belgium zoekt een vrijwilliger Budget & Finance Support die ons helpt om een helder en betrouwbaar financieel overzicht te garanderen voor onze twee vzw’s (SOB & SOE).

Belangrijk: je bent één dag per week fysiek aanwezig op ons kantoor in Brussel; de overige taken kan je flexibel en in overleg vanuit huis opvolgen.

Positionering

  • Deze functie is onafhankelijk van de andere Departementen om steeds een onpartijdig advies aan het management te kunnen uitbrengen.
  • De verantwoordelijke BudFinSp rapporteert rechtstreeks aan de CEO met het oog op het transparant en correct informeren van het Directiecomité, de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering over de financiële situatie van de organisatie.

Missie van de functie

  • Deze functie verzekert enerzijds de budgetplanning en anderzijds de controle en reporting over de uitvoering en de afsluiting ervan.
  • De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden hierna betreffen de 2 VZW’s van de organisatie, nl. SOB die de hoofdopdracht uitvoert t.v.v. de missie van Special Olympics, en de ondersteunende VZW SOE die BTW-plichtig is en alle commerciele activiteiten voor zijn rekening neemt.

Functie-inhoud

Taken

Opstellen van de jaarlijkse budgetten voor het volgende boekhoudjaar (Sep-Dec X-1).
Opvolgen van de uitvoering van deze budgetten, opstellen van de maandelijkse afsluitingen en prognose van het verder verloop tot de afsluiting van het lopende boekhoudkundige jaar.
Opvolgen van de kasstromen en opmaken van een prognose van het verder verloop tot de afsluiting van het lopende boekhoudkundige jaar.
Opvolgen van de afsluitingen van het boekhoudkundige jaar, opvolgen van de overdrachten (carry over en carry back), en ondersteunen van eventuele discussies bij de rapporten van de revisor. (Jan-Jun X+1).
Ondersteuning van de boekhouding bij vermeldingen van de wettelijke basis of de keuze van nieuwe GLCs.
Opmaak van de maandelijkse en de Ad Hoc financiële en kasstroom-rapporten voor het management.
Opmaak van Ad Hoc rapporten faciliteren ter rechtvaardiging van vragen voor sponsoring en subsidiëring.
Ad hoc berekenen van de financiële haalbaarheid van nieuwe projecten en aanwerving van personeel.

Verantwoordelijkheden

Opmaken van het budget voor het volgende boekjaar en een jaarlijkse actualisatie van het 5-jarenplan.
Controleren van en rapporteren over de financiële staat van de organisatie op basis van de budgettaire vooruitzichten en de boekhoudkundige verrichtingen.
Berekenen van de evolutie en inzicht bieden in variaties en hun redenen.
Actief meewerken aan het maandelijkse boekhoudkundige afsluitingsproces.
Instaan voor de periodieke en de ad hoc financiële rapportering en adviezen voor het management en de raad van bestuur.
Bewaken van de correcte toewijzingen van de kosten en inkomsten aan de respectievelijke VZW’s SOB en SOE.
Werken met grote hoeveelheden data en kritisch kijken naar de accuraatheid ervan.
Communiceren met de andere departementen om inzicht te krijgen in de achtergrond van de cijfers.
Analyses maken van, en ad hoc of proactief advies leveren over de financiële processen en mogelijke aandachts- en verbeteringspunten.

Bevoegdheden

Toegang tot alle cijfers en documenten in de boekhouding.
Recht op informatie vanuit de verschillende departementen binnen de organisatie over de plannen en projecten en hun financiële impact, zowel in orde van grootte als inzake timing, met het oog op een correcte prognose van de financiële situatie en de kasstromen.
Recht op financieel gerelateerde contacten met externe partners mits akkoord van de CEO, met het oog op het faciliteren van financiële processen zoals facturatie, sponsoring en subsidiëring, zowel inzake het innen van inkomsten als de correct betaling van prestaties en diensten.
Voorstellen van procedures in het domein van budget, financiën en aankopen.
Voorstellen van interne controle in het financieel domein.

Functievereisten

Noodzakelijke kennis en vaardigheden

Degelijke kennis van het Nederlands en het Frans.
Basiskennis van budget forecasting en financial follow up.
Basiskennis van de BTW-regelgeving.
Een boekhouding kunnen lezen.
Data uit een boekhoudtool (WinBooks) kunnen exporteren en verwerken.
Uitgebreide kennis van Excel of een Database (programmeren van logische functies, grafische voorstellingen).
Sterk zijn in cijfermatige analyse.

Competentieprofiel

SamenwerkingsgerichtKan in een team en teamoverschrijdend werken. Stelt handelingen in het kader van gemeenschappelijke belangen. Toont respect voor de inzet en het werk van alle teamleden.
CommunicatieFormuleert zowel de mondelinge als de schriftelijke communicatie op een efficiënte, logische manier en aangepast aan het publiek aan wie de boodschap gericht is.
VerantwoordelijkheidszinKomt zijn verbintenissen na en draagt hiervan de gevolgen binnen de grenzen van zijn eigen werkdomein.
RapporterenHoudt de hiërarchie doeltreffend op de hoogte van de activiteiten en van de voortgang hierin. Wijst op nuttige informatie, risico’s en gevoelige punten.
IntegriteitHandelt op een coherent en ethisch verantwoorde manier. Toont respect voor de bedrijfswaarden en -normen.
ZelfbeheersingReageert kalm en zelfverzekerd ook in lastige situaties om continu de beste dienstverlening te blijven bieden. Toont beheerste reacties en stelt doordachte handelingen.

Solliciteren

Klaar om mee te bouwen aan een inclusieve toekomst? Stuur je cv en een korte motivatie naar dominique.dehaene@specialolympics.be en we nemen snel contact met je op!

Share :